Being the way that you are is enough - del 13

Senaste:

Jag berättade för Zayn om mamma, Sebastian och pappa. Han lyssnade på mig hela tiden utan att avbryta mig, jag lyckades att inte gråta. Även fast jag inte var en sån som grät ofta brukade jag gråta när jag pratade om pappa. Men nu var det inte så, Zayn lyssnade och pratade ut. Han hade inte rört en min under hela tiden, han hade faktiskt inte rört sig alls. När jag hade pratat färdigt gav han mig en lång kram och vi stod där i flera minuter, men de bästa sakerna jag har varit med om. När vi hade kramats klart erbjöd han sig att skjutsa hem mig. Jag var trött så jag nickade ivrigt, jag hade faktiskt ingen lust att gå hem själv mitt i natten.

När jag kom hem låg både Alice och Isabelle och sov. Jag försökte smyga för att inte väcka någon av de. Jag tror att jag lyckades. När jag hade tvättat bort mitt smink slängde jag mig ner i min säng. Jag tänkte lite på Zayn men jag var så trött så jag somnade direkt, min kväll hade varit helt underbar.

______________________________________________________________________________________________

Alice perspektiv:


Nästa morgon vaknade jag och öppnade ögonen. Thilda och Isabelle låg i sina sängar och såg ut att sova djupt båda två. Jag tittade på klockan som jag hade bredvid mig, den stod på 07.12. Jag försökte somna om men jag kände mig inte ett dugg trött längre. Jag bestämde mig för att gå upp och göra frukost. I vardagsrummet slår ljuset emot mig och jag kisar. Efter en stund har jag vant mig vid det starka ljuset och kan titta som vanligt. Utanför lyser solen och det ser riktigt fint ut. Temperaturen står på 12 grader även fast det är tidigt på morgonen. Jag funderar ett tag på om jag ska ta en promenad och köpa någon god frukost, med tanke på vädret är det nog en ganska bra idé. Jag bestämmer mig för att ta en promenad till Starbucks för att sen överraska Isabelle och Thilda. Jag går in i badrummet och tvättar ansiktet, sen drar jag några försiktiga drag med mascaran. Jag borstar håret och sätter upp det med en enkel hästsvans. Några minuter senare står jag i hallen med ett par gråa mjukisbyxor, en ljusrosa kofta och en jeansjacka. Mobilen lägger jag i jackfickan. På fötterna har jag svarta, låga converse. När jag lämnar lägenheten är det helt tyst. Det var ganska mörkt utanför dörren men när jag kom ut från porten slog ljuset emot mig ännu en gång. Jag trippar glatt på tå nynnandes till Starbucks. När jag tänkte efter, skulle det vara öppet där klockan halvåtta på morgonen? Jag tvivlade på det. Smart att du tänkte på det nu Alice, smart. Fast det var ingen mening att klandra mig själv, jag bestämde mig för att kolla om det var öppet ändå. När jag kom fram var det mörkt där inne, och ingen människa syntes till, och jag hade inte mött så jättemånga på vägen hit. Jag suckade, nu förstördes mina planer helt. Jag var en sån som blev helt bedrövad när det inte blev som jag hade tänkt från början, jag var känslig av mig. Där var Isabelle och Thilda inte lika mig alls. Jag suckade igen men började gå mot mataffären. Det gjorde ju inte så mycket ändå, eller? Mataffären hade som tur är hunnit öppna när jag kom fram dit. Jag gick in och det var nästan helt folktomt. Vid kassan satt en ung, översminkad tjej, hon satt och pratade högljuddt i sin iphone. Jag gick förbi henne och in i affären. En gammal dam stod framför en hylla och försökte nå en majsburk. Jag gick fram till henne.

”Do you need some help?” frågar jag artigt.

”Are you working here?” frågar hon och tittar misstänksamt på mig. Jag blir ganska förvånad.

”Ehrm, no”, svarar jag.

”Then get away from here, I need professional help!” säger hon tittar otrevligt på mig.

Jag  går därifrån medans hon mumlar något ohörbart. Otrevlig tant, tänker jag. Fast hon kanske var sjuk eller något. Precis när jag ska runda hörnet krockar jag i någon så att jag ramlar. Framför mig står Niall, jag blir lite generad och tittar bort.

”I’m sorry, are you alright?” frågar han och tittar oroligt på mig medans han räcker fram en hand för att hjälpa mig upp. Jag tar emot hans hjälp och ställer mig upp.

”Yes, it’s okey”, säger jag och borstar bort smutsen från mina kläder.

”So what are you doing here?” säger han när jag tittar på honom igen.

”I’m haunting elephants you know.”

Han skrattar. ”Yeah I know, but it’s early in the morning.”

”I usually wake up early and I found it was a good idea to buy breakfast to Isabelle and Thilda. But I was in fact to buy breakfast at Starbucks but it wasn’t open so now I’m here to buy breakfast. And before I met you I met a angry woman and yes..”

”You talk too much Alice, do you want to eat breakfast with me somewhere else? I was actually here to buy breakfast too but Liam can eat at himself.”

Jag nickar snabbt, kanske lite för snabbt. Han skrattade åt mig. Innan vi gav oss av för att hitta något ställe att äta på sms:ade jag Isabelle och Thilda för att berätta vad jag gjorde. Sen gick jag och Niall ut från affären. Niall berättade att han visste ett ställe där vi kunde äta god frukost. Jag tyckte det lät bra så vi bestämde oss för att gå dit.

 

Isabelles perspektiv:


Jag vaknar av att det plingar till på min mobil. Jag öppnar sakta ögonen, och kisar. Sen tar jag min mobil och tittar på skärmen. Ett sms från Alice. Jag låser upp mobilen och tittar vad det står. ”Träffade Niall på affären, äter frukost med honom någonstans, kommer hem om någon timme, ring om det är något, ses sen!” står det. Jag svarar ett kort ”okej” och sen reser jag mig från sängen. Jag har bara på en stor t-shirt och trosor, men jag orkar inte byta om. Thilda ligger fortfarande kvar och sover i sängen mitt emot mig. Jag bestämmer mig för att väcka henne. Jag sätter mig på henne och hon börjar vrida på sig, till slut öppnar hon ögonen och tittar rakt på mig. Då börjar kittla henne, alla som känner Thilda vet att hon är hur kittlig som helst. Och ett plus är att varken jag eller Alice är det så den fördelen utnyttjar vi till fullo. Thilda börjar fnissa och skratta som en galning.

”Sluta Bella, vad har jag gjort för att förtjäna det här?” säger hon mellan skrattattaackerna.

”Vi ska göra frukost nu!” säger jag när jag har slutat kittla henne.

”Haha, aldrig, du får göra frukosten medans jag duschar, som straff för att du kittlade mig.”

”Det passar jättebra, eftersom att du suger på att laga mat!”

”Jag lovar att jag kommer hämnas på dig, akta dig!” ropar hon efter mig. Jag bara flinar för mig själv.

Sen sätter jag igång med att göra pannkakor, sen ställer jag fram de på bordet och hämtar jordgubbar, hallon och blåbär, sen sirap och till sist vispar jag grädde. Både jag och Thilda älskar grädde så jag gör rätt mycket. Jag tar fram mjölk och sätter mig vid bordet för att ta för mig. Thilda kommer ut från toaletten strax efter med en turban och handduken runt sin kropp.

”Oj, lyxfrukost”, säger hon och flinar.

”Ja, ät!” säger jag.

Jag tar tre pannkakor, sen lägger jag på hallon och blåbär och på det massa grädde. Thilda tar bara jordgubbar och grädde på sina.

”Så vad gjorde du och Zayn igår då?” frågar jag medans jag är påväg att skyffla in en tugga i munnen.

”Först var på bio, sen på en restaurang och sist så åkte vi hem till honom”, säger hon mellan tuggorna.

”Ojojoj, vad hände där då?” säger jag och blinkar.

”Haha, vad roligt Bella”, säger hon och himlar med ögonen. ”Vi pratade faktiskt bara, sen gjorde han smoothie till oss två, och sen berättade jag om min familj och pappa och det.”

Jag nickar. ”Han tvingade väl inte dig att berätta något va?”

Thilda skrattar högt. ”Varför skulle han? Han var jättegullig och jag ville berätta, han lyssnade jättebra.”

Vi sitter tysta ett tag till men sen börjar Thilda prata.

”Sååå, vad gjorde du och Leo igår då?”

”Äh, inget särskilt direkt, vi tittade på en film, åt middag och sen gick jag hem, det hände inget särskilt.”

”Och vad tyckte du om honom?” fortsätter Thilda.

”Han var okej och schyst men han var inte min typ, tror jag i alla fall.”

Jag funderar, var han min typ? Han var nog bara en kompis, för skulle jag vilja dejta honom? Jag visste inte riktigt. Jag var inte en tjej som hade haft så många killar, det var däremot Thilda. Thilda var väldigt intresserad av killar, och hade haft många. Flera killar hade varit intresserade mig, speciellt de som spelade fotboll i skolan, eftersom jag också gjorde det. Fast jag ahde inte varit intresserad i någon av de, de hade mest varit som mina bröder. Speciellt en kille som hette Axel, vi var fortfarande nära vänner. Alice däremot, var inte intresserad av killar, i alla fall inte på mellanstadiet, och killarna hade inte varit intresserad av henne heller men hon brydde sig inte. Det var nog därför vi passade så bra ihop, vi var olika, men vi förstod varandra ändå. Vi lärde av varandra varje dag.

Min mobil låg bredvid mig och plötsligt lystes skärmen upp. Ett sms, från Harry! Mitt hjärta började klappa lite snabbare än vanligt, betydde det något? ”Would you like to go to a footballgame later today? ;) I’ve heard that you like football.” Jag sken upp i ett léende, fast jag undrade vem som hade sagt till honom att jag gillade fotboll? Fast egentligen spelade det inte någon roll, jag var så glad att han frågade mig.

”Vem sms:ade?” frågar Thilda och tittar klurigt på mig.

”Harry”,  säger jag och ler.

”Haha, vad sa han då?”

”Han vill ta med mig på en fotbollsmatch senare idag, vad ska jag svara?”

”Ja såklart!”

”Men jag vet inte..”

”Bella, larva dig inte nu, såklart du ska följa med, ta chansen.”

Jag nickar sakta och knappar in ett meddelande tillbaka till honom. ”Yes, I would love to! Which time and place?” skriver jag till honom.

Jag ser i ögonvrån hur Thilda börjar plocka av frukosten från bordet, jag hör diskmaskinen öppnas och jag släpper mobilen. Sen äter jag det sista av pannkakorna. Jag känner mig nervös, jag tappar matlusten så jag ställer in resten av pannkakorna som blev över i kylskåpet.

”Jag tar resten Bella, gå och gör dig i ordning”, säger Thilda.

”Tack!” Jag rusar iväg till badrummet. Precis då kommer svaret. ”I’ll pick you up 5pm, the match starts 6pm then  we can have some other time.”

Some other time? Betydde det typ som en dejt? Jag visste inte riktigt men det skulle nog bli bra ändå. ”Okey, see you at 5pm! :)xx” skrev jag till honom. Sen hoppade jag in i duschen och tvättade håret ordentligt, när jag kom ut från badrummet gick jag direkt till sovrummet och försökte välja några bra kläder. Jag valde ett par vita, slitna jeans med nitar, sen ett rött, slappt linne och på det blev det en vit, enkel kavaj. Jag var inte så mycket för pumps, som Thilda var så jag tog mina USA-converse eftersom att jag trivdes bäst så, jag tyckte var otroligt jobbigt med höga klackar, så jag använde det bara vid speciella tillfällen. Jag ställde mina converse i hallen och hängde kavajen i på en krok så att jag bara kunde ta de när jag skulle gå. När jag var klar var klockan bara ett och Alice hade kommit hem, nu satt Thilda vid sin dator och Alice också. Jag bestämde mig för att ta det lugnt ett tag och läsa min bok. Den handlade om en kille som spelade fotboll, jag älskade fotbollsböcker. När jag väl började läsa kunde jag inte slita mig, jag hörde kanppt när Alice sa att det var dags för lunch. När jag hade ätit satt jag upp halva luggen, sen lätt jag andra halvan av luggen hänga fram. Jag sminkade mig med foundation, mascara och lite läppglans. Sen var klockan kvart i fem. Jag tog min svarta axelremsväska och la ner nycklar, mobilen och solglasögon i den. Därefter satt jag på mig conversen och kavajen. Jag sa hejdå till Thilda och Alice, sen stack jag ut genom dörren. Trots att det började bli kväll var det fortfarande varmt, solen hade börjat gå ner. Jag stod och tittade mig omkring, på andra sidan vägen satt det en familj och åt mat. De såg ut att vara väldigt lyckliga. Jag minns när min familj var sådär, jag saknar det. Just som jag står där och tänker kommer det en bil mot mig, det första jag ser när den stannar är Harrys vackra léende.

______________________________________________________________________________________________

En till ganska lång del? Eller? Vad tycker ni? Ge jättegärna feedback och idéer vad som kan hända. Speciellt idéer, det finns det inte mycket av just nu i mitt huvud kan jag då säga.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra!

2012-05-06 @ 20:02:22
URL: http://onenovdirection.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra!

2012-05-06 @ 20:02:49
URL: http://onenovdirection.blogg.se/
Postat av: miranda

älskar novellen ! jätte bra kapitel :)x

kolla gärna min x

2012-05-06 @ 20:06:51
URL: http://ourdirection.devote.se
Postat av: alexandra

sv: Nästa kapitel dyker upp snart, så kika in imorgon igen! :)

Kul att du tyckte om den, ska läsa igenom eran också! Kram!

2012-05-06 @ 23:13:39
URL: http://nnovels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0