Being the way that you are is enough - Del 35

Senaste:

"Dem kan inte eftersom dem ska ha en konsert ikväll, men vi får komma om vi vill!" Säger hon och flinar.
"Jaaaa!" Säger jag och Alice i munnen på varandra.
"Jag trodde väl det för jag har redan sagt ja!"Säger hon.
"Konserten börjar klockan åtta" säger hon sedan och sätter sig vid bordet eftersom våfflorna är klara.
___________________________________________________________________________________

 

Alice perspektiv:

Jag kliver ur duschen och tar en vit handduk och virar den omkring mig, sedan tar jag en annan och torkar mitt hår med innan jag sätter upp det i en turban. Jag går ut i vardagsrummet där Isabelle sitter och lyssnar på Håkan Hällström i sin mobil. Jag fortsätter in i sovrummet till Thilda som håller på att välja kläder till konserten trots att klockan bara är tre. Hon håller i en svart topp med armar ner till armbågarna och en rött linne.

”Vilken tycker du?” Frågar hon och tittar på mig.

”Vad ska du ha till?” Frågar jag och hon håller upp ett par svarta skinnbyxor med ganska hög midja.

”Ta den röda!” Säger jag och hon hänger in den svarta i garderoben igen.

”Vi åker härifrån halv sju va?” Frågar jag henne sedan och hon nickar. Jag drar på mig ett par gråa, slitna Adidas byxor och ett svart linne. Jag går ut i köket och tar ett grönt äpple från den gula fruktskålen och sköljer det i vasken. Sedan så tar jag en rejäl tugga, det är jättegott. Sedan så går jag in i sovrummet igen till Thilda.

”Tycker du att jag ska platta mitt hår?” Frågar jag henne.

”Jag kan hjälpa dig om du vill göra det” Säger hon och jag nickar. Sedan så går hon in i badrummet, troligen för att duscha. Jag slänger mig ner på min säng och tar upp en gammal Frida som jag tog med mig från Sverige. Jag bläddrar lite i den utan att läsa men sedan så fastnar jag för en artikel om killarna jag läser igenom hela och skrattar lite tyst för mig själv. Tidningen kom ut för ungefär en månad sedan, när jag läste den första gången så visste jag knappt vilka dem var och nu är jag kompisar med dem. Eller kanske mer en bara kompisar, tänker jag och ler lite för mig själv. Jag tänker såklart på Niall, han är ju bara så gullig ibland, jag kan faktiskt erkänna att jag gillar honom. Men han gillar säkert inte mig, som vanligt. Jag har egentligen aldrig haft någon riktig kille, typ aldrig kommit längre en andra dejten. Jag har kyssts, men det har bara varit på fester när alla har varit fulla. Jag blåser bort tankarna och tittar tillbaka ner i tidningen igen.

Tre timmar senare

Thildas perspektiv:

Jag sätter på mig en mitt röda linne ovanpå min svarta spets-bh och sedan så drar jag på mig mina svarta skinnbyxor och stoppar in linnet innanför. Jag går ut till hallen för att platta Alice röda vågiga hår. Jag skulle gärna vilja ha lite lockigt hår istället för mitt spikraka, midjelånga, blonda svall. Jag sprutar i värmeskydd och tar upp plattången och tar lite av hennes hår och plattar det tills det är helt platt. Jag gör noggrant så att det ska bli lika rakt alltihop. Det är ju trots allt det här jag vill jobba med när jag blir vuxen, stylist. När jag sökte till skolan här i London så trodde jag aldrig att jag skulle komma in, det bästa var ju att det fanns fotbollsinriktning och fotoinrikning på samma skola, också och att både Alice och Isabelle kom in. Jag har inte alltid haft så bra betyg som jag hade nu sista året. Det året som pappa dog så var jag inte så mycket i skolan så jag låg jättemycket efter. Alice och Isabelle försökte att hjälpa mig men det funkade inte så bra. Till slut så tvingade Sebastian mig att gå till skolan och prata med mina lärare. Dem visste ju såklart vad som hade hänt, och vi bestämde att jag fick jobba mer hemma istället. Sedan så gick mina betyg upp igen och jag klarade av det året. Jag kommer ihåg hur stolta mamma och Sebastian vart och jag blev också ganska så glad. När jag är klar med Alice hår så sprayar hennes hår med hårspray och sedan värmeskydd i mitt hår. Jag hade tänkt locka håret med plattången. Jag delar upp håret i överhår och underhår och börjar med underhåret. När jag är klar så studerar jag resultatet i spegeln. Jag blev faktiskt riktigt nöjd, jag hämtar min mousse från TRESemmé och rufsar till det för att få lite mera volym sedan så sprayar jag lockarna med hårspray. Nu är alla klara och klockan är tjugo över sex och vi har ätit middag. Jag lägger på det sista sminket.

”Alltså Thilda du behöver inget smink!” Säger Alice och studerar mig i spegeln jag ler för mig själv.

”Jag tycker det är kul att sminka mig!” Säger jag innan jag snör på mig mina bruna Jeffrey Campbell skor som jag fick av min moster i födelsedagspresent förra året. Jag lägger ner en kofta i min svarta handväska också innan jag går ut igenom dörren där Isabelle och Alice väntar. Jag låser och vi går ut igenom dörren.

Det kommer troligen en till del idag! Men nu har ni en i alla fall. Igår så kom jag hem vid ett så jag hann inte skriva. /Tilde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0